Bez kategorii

Jak biegać żeby dbać o stawy

21 lutego 2017

Przez te miesiące szarpania się z kolanami i próbowania różnych rzeczy (nim jeszcze odnalazłem świetny flexin 500) trochę się naczytałem na ten temat. Jak bieganie wpływa na stawy i czy faktycznie jest tak szkodliwe. Okazuje się, że wcale nie jest tak do końca. Są po prostu pewne błędy, które popełniają początkujący (choć nie tylko) biegacze, a i ja się ich nie ustrzegłem. Przedstawiam wam kilka z nich, może i wam pomoże to zapobiec lub wyleczyć kontuzje.

Sprawa pierwsza: buty! Na pewno nie możecie robić poważnych treningów w jakichś tenisówkach, ale nawet takie „lepsze” adidasy przeznaczone są bardziej do celów rekreacyjnych niż do dłuższego biegania. Idźcie do dobrego sklepu, nie bójcie się wydać na to więcej – to dla waszego dobra!

Sprawa druga: odpowiednie podłoże. Tutaj akurat ja poległem. Sporo biegałem po lesie, ale żeby do niego dobiec, miałem kilka kilometrów asfaltu. Zupełnie to przeoczyłem, a niestety zbyt twarde podłoże ma negatywny wpływ na kolana biegaczy. Wybierajcie bieżnię, lasy, parki, byle nie zbyt twardy grunt!

Sprawa trzecia: odpowiednia rozgrzewka. Tutaj też nie raz zawaliłem sprawę, bo mi się spieszyło, albo po prostu nie chciało. Parę razy przejdzie, ale w ostatecznym rozrachunku coś zawsze w końcu się stanie. Szczególnie jeśli idziesz biegać bez rozgrzewki po 8 godzinach spędzonych na siedząco i nie – nie róbcie tego :/

Sprawa czwarta: daj sobie odpocząć! Trening jest ważny, ale regeneracja jeszcze bardziej!

Sprawa piąta: mierz siły na zamiary. Nie ma co zbyt szybko intensyfikować treningów. Spokojnie i powoli, ale dojdziesz do wyznaczonych efektów. Działając zbyt dynamicznie – zbyt szybko wydłużając trasy i zbyt mocno podkręcając tempo można sobie tylko zrobić krzywdę. Tym bardziej, że osoby, które w ten sposób „rzucają się” na bieganie najczęściej nie dbają też o rozgrzewkę ani regenerację – serio, statystyka. I jednocześnie zabójcze połączenie. Nie róbcie tego w domu 😉

Only registered users can comment.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *